The Art of Thought

Sam Kaprielov
26.0928.10.15
 
 
 
Gallery 2
Rue Etienne-Dumont 14
 
OPENING

Friday 25 september 2015

6:00pm to 8:30pm
6:30pm – ARTIST TALK
interview by Anne Lavanchy, philosophy graduate.
 
 
The mind - the most potent tool known to mankind. It is used by the philosopher to ponder metaphysics and by the artist to create visual images that lead to thought and inspiration. So it is only fitting that the two fields of human endeavour should be brought together as friendly bedfellows. Kaprielov has done just that. His extraordinarily agile and, yet, very precise brushwork has conjured up on canvas a collection of some of the most influential thinkers of centuries past so that we may retain a modicum of cognition, lest we forget the contribution that these fellows have made to the development of humanity throughout history, leading us to where we are now. The works are straightforward painterly interpretations of likenesses found on Google, and not an attempt to visually represent philosophical concepts of the thinkers.
In most of the paintings the ice-cold precision of the philosopher’s outlook is nicely balanced out with the warmth of palette. During his formative years, Kaprielov spent countless hours in Leningrad’s Hermitage Museum contemplating somewhat yellowish old master works and came to firmly believe that a truly good oil painting should be yellow. 
 
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L’esprit – l’outil le plus puissant que l’humanité ait connu. Utilisé par le philosophe pour la réflexion métaphysique, ainsi que par l’artiste pour créer des images visuelles, stimuler la pensée et l’inspiration. En ce sens, il semble évident de considérer ces deux grandes quêtes que sont la philosophie et l’art, comme unies et fraternelles. C’est ce qu’a fait Kaprielov.
Son pinceau, agile et précis, a fait apparaître une collection de quelques-uns des plus influents penseurs de l’Histoire, de sorte que nous puissions peut-être y retrouver quelques connaissances, mais aussi de peur que l’on oublie l’héritage que ceux-ci ont apporté au développement de l’Humanité à travers les siècles, nous amenant où nous sommes aujourd’hui.
Les portraits, réalisés à partir d’images Google, ne cherchent pas à représenter de quelconque manière les concepts philosophiques de ces penseurs, mais sont plutôt des interprétations picturales de portraits plus anciens.
Dans ces peintures, la précision glaciale du postulat philosophique est contre-balancée par la chaleur de la palette choisie. Durant sa formation, Kaprielov a passé d’incalculables heures à contempler les tableaux de maîtres un peu jaunâtres au Musée de l'Ermitage de Leningrad, et fini par penser fermement qu’une très bonne peinture à l’huile doit être jaune.