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Sam Kaprielov
25.0928.11.15
 
 
Gallery 1
 
OPENING

Thursday 24 september 2015

6:30pm to 9:00pm
 
 
Kaprielov’s new project brings into the 21st century a long-standing tradition in European art – painting naked girls in a landscape. Titian and Courbet meet Sports Illustrated. Unlike the girls on the pages of Sports Illustrated, the girls on Kaprielov’s canvases are life-size. Gracefully theatrical perspectives of mountainous landscapes elegantly echo the beautiful contours of female bodies.  
Depicting nudes goes back to the ancient Greek world where forests and hills were peopled with scantily clad nymphs and satyrs. Kaprielov’s nymphs wear bikinis. Despite his romantic sensibility Kaprielov remains first and foremost a cold realist - in our contemporary world women rarely appear outdoors wearing nothing at all, like they seem to have done in ancient Greece and during the Renaissance.
The artist’s aim is to create paintings, which would immediately energize the viewer. His temperament takes the brushwork more towards painterly bravura than meticulous finish. Along with life studies and photographs which Kaprielov takes himself, he extensively uses the Internet to source reference material for his paintings – hence the series title.
 
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Le nouveau projet de Kaprielov replace au 21e siècle une tradition de longue date dans l’art européen – peindre des femmes nues dans un paysage. Titien et Courbet rencontrent Sports Illustrated.
A la différence des filles sur les pages de Sports Illustrated, celles des toiles de Kaprielov sont grandeur nature. Les perspectives grâcieuses et théâtrales de ces paysages montagneux font élégamment écho aux contours des corps.
La tradition de représenter des Nus nous ramène à l’univers de la Grèce Antique, où monts et forêts étaient peuplés de nymphes légèrement vêtues et de satyres. Les nymphes de Kaprielov, elles, portent un bikini. Car malgré sa sensibilité romantique, il reste avant tout réaliste – dans notre monde contemporain, les femmes apparaissent rarement en extérieur sans rien porter du tout, comme elles semblaient le faire à l’époque de la Grèce Antique et durant la Renaissance.
L’objectif de Kaprielov, dans sa peinture, est de provoquer la stimulation immédiate du regardeur. Son tempérament porte sa technique plutôt vers l’audace picturale que la finition méticuleuse. En plus de ses dessins et des photographies qu’il prend lui-même, Kaprielov utilise beaucoup Internet comme source de documents de référence pour ses peintures – d’où le titre de cette série.